Ćwiczenia logopedyczne

Rozdział 2: Terapia zaburzeń artykulacji

  1. Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego

Najważniejszym warunkiem w terapii zaburzeń artykulacyjnych jest systematyczność i motywacja ze strony podopiecznego. Brak chęci, współpracy, sprzeciw i bunt – to czynniki destrukcyjne dla dziecka, które nierzadko mają miejsce. Również, może występować wycofanie, bierne uczestnictwo w terapii, to też utrudnia współpracę. Co robić z dzieckiem niewspółpracującym? To trudne zadanie – zachęcanie do działania, należy nie tylko do logopedy, ale również do opiekunów – ich obecność, pomoc oswaja malucha i łatwiej wchodzi ono w świat zabawy buzi i języka.

Przy ćwiczeniach narządów mowy należy zapomnieć o pośpiechu, każde ćwiczenia należy wykonywać starannie, i je powtarzać trzy krotnie, oczywiście można więcej, ale chodzi głownie o to, żeby dziecko się nie zniechęciło i nie znudziło.

Poniżej opisuję ćwiczenia wstępne, które dziecko może wykonywać razem z rodzicem, najlepiej przed lustrem.

Ćwiczenie warg

  • ułożenie ust w dzióbek
  • masaż warg –nagryzanie, przeciąganie
  • nakładanie warg jedną na drugą
  • parskanie
  • uśmiech z zamkniętymi wargami
  • przyciąganie przez słomkę skrawków papieru

Ćwiczenie języka

  • policz dokładnie swoje zęby czubkiem języka
  • Otwórz szeroko usta (dolna szczęka musi być luźna) przechodź czubkiem języka – za górne zęby aż do podniebienia miękkiego – do języczka.
  • masuj czubkiem języka dziąsło górne  od prawej do lewej strony i z powrotem
  • masuj dziąsło dolne od prawej do lewej strony i z powrotem
  • kląskanie
  • uderzanie dynamiczne końcem języka za górnymi zębami
  • zrób łopatkę – rozszerz język maksymalnie i czubek skieruj do góry
  • unoszenie czubka języka do nosa (przy czym język jest wąski)
  • unoszenie czubka języka do nosa (przy czym język jest szeroki)
  • masuj czubkiem języka podniebienie twarde (za zębami w lewo i w prawo i w tył i w przód)

Ćwiczenie policzków

  • wydymamy policzki (balonik)
  • przepychamy powietrze z jednego do drugiego (balonik)
  • przechodzenie od balonika do rybki (mocno ściągnięte policzki)
  • wypychanie policzków czubkiem języka

Miłej zabawy z buzią i językiem.

Rozdział 3: Zabawy logopedyczne

2. Gry logopedyczne

Nauka prawidłowego mówienia nie musi polegać na monotonnym powtarzaniu słów, logotomów, wyrazów, czy zdań. Do urozmaicenia ćwiczeń logopedycznych służą proste gry planszowe, które uprzyjemniają dziecku terapię logopedyczną. Można też wykorzystywać już stare gry planszowe, na które przyklejamy literki i dziecko ma mówić słowo z daną literą – można zamiast liter wydrukować obrazki, wstawiać logotomy, które zawierają głoski do utrwalenia.

Podobnie możemy tworzyć gry w zapamiętywanie i nazywanie. Drukujemy po 2 pary jednakowych obrazków, układamy karty na podłodze lub na stole, kładziemy karty obrazkiem do podłoża. Dziecko odnajduje odkrywa 3 obrazki i je nazywa, szuka do nich pary. Przy każdym odkrywaniu nazywa obrazki i kładzie z powrotem w tej pozycji co były . Dla starszych dzieci, stosujemy trudniejsze zasady – 1 nieodnaleziona para, zostaje ponownie zakryta. Dziecko nazywa każdą z odkrytych kart.

Poniżej prezentuje grę planszową z logotomami – do ćwiczenia głoski „sz” i „cz”. Wykorzystałam starą grę planszową „Grzybobranie”.  Możesz ją wydrukować.

Opiekunie pamiętaj, jeżeli masz nowy pomysł na zabawę ze słowem konsultuj ją z logopedą! W Internecie znajdziesz dużo pomysłów i ćwiczeń, ale nie każde jest skierowane do Twojego dziecka.

LOGOTOMY

Reklamy